Metod/bilder
Det känns som att min metoddel kommer bli ganska omfattande så jag tänker dela upp författandet av den så att jag lättare kan hålla koll, för att sedan sätta ihop allting. På detta sätt klarar jag mig förhoppningsvis undan att blanda ihop alla delar.
Översiktig planering:
För att lätt få en någorlunda översikt över det jag planerade för utrymmet utanför skolsystern och kunna testa mig fram byggde jag en modell över rummet i skala 1:10 och märkte ut alla föremål så som dörrar och elskåp. I modellen provade jag väggfärgen jag så småningom valde ut och kollade dimensioner på mina två väggmålningar samt testade olika sorters möbler för att få en någorlunda koll på vad jag skulle göra.
Färgval:
I boken Alberts färglära läste jag ett stycke om hur färger påverkar våra sinnen och valde färgen grön till väggarna eftersom det har en lugnande effekt på oss. För att sedan ta fram en grön nyans som jag ansåg passar in ett väntrum och som jag själv gillar lekte jag med färger och blandade färg och testade mig fram tills jag blev nöjd.
Dekorationer:
För att piffa upp utrymmet valde jag att satsa på en väggmålning, som tillslut blev två väggmålningar som liknar varandra. För att komma fram till detta beslut lät jag höger hjärnhalva arbeta genom att sätta upp olikfärgade ark på väggen utan att placera dem strategiskt. Tillslut hade jag fått fram en sorts mall som jag blev nöjd med. På detta sätt var det också ganska lätt att avgöra hur dimensionerna skulle vara för att de två väggmålningarna skulle samspela på ett fint sätt.


Jag visste sedan tidigare att jag ville göra enkla blommor på något vis. Jag ritade två blommor som hörde ihop men ändå skiljde sig från varandra. När mina skisser var klara projicerades bilderna upp på plast och jag gjorde schabloner att använda mig av.

Möbler:
Eftersom rummet är ganska långt och smalt valde jag att bygga egna möbler utifrån de mått som jag ansåg passade sig. Det första jag byggde var en väldigt enkel men stabil bänk med plats för upp till tre personer som sedan målades svart och fick dyna klädd i konstläder. Ett runt bord som redan fanns i rummet målades också svart och en fåtölj kläddes om för att passa övriga möbler.
Fortsättning följer..
Översiktig planering:
För att lätt få en någorlunda översikt över det jag planerade för utrymmet utanför skolsystern och kunna testa mig fram byggde jag en modell över rummet i skala 1:10 och märkte ut alla föremål så som dörrar och elskåp. I modellen provade jag väggfärgen jag så småningom valde ut och kollade dimensioner på mina två väggmålningar samt testade olika sorters möbler för att få en någorlunda koll på vad jag skulle göra.
Färgval:
I boken Alberts färglära läste jag ett stycke om hur färger påverkar våra sinnen och valde färgen grön till väggarna eftersom det har en lugnande effekt på oss. För att sedan ta fram en grön nyans som jag ansåg passar in ett väntrum och som jag själv gillar lekte jag med färger och blandade färg och testade mig fram tills jag blev nöjd.
Dekorationer:
För att piffa upp utrymmet valde jag att satsa på en väggmålning, som tillslut blev två väggmålningar som liknar varandra. För att komma fram till detta beslut lät jag höger hjärnhalva arbeta genom att sätta upp olikfärgade ark på väggen utan att placera dem strategiskt. Tillslut hade jag fått fram en sorts mall som jag blev nöjd med. På detta sätt var det också ganska lätt att avgöra hur dimensionerna skulle vara för att de två väggmålningarna skulle samspela på ett fint sätt.


Jag visste sedan tidigare att jag ville göra enkla blommor på något vis. Jag ritade två blommor som hörde ihop men ändå skiljde sig från varandra. När mina skisser var klara projicerades bilderna upp på plast och jag gjorde schabloner att använda mig av.

Möbler:
Eftersom rummet är ganska långt och smalt valde jag att bygga egna möbler utifrån de mått som jag ansåg passade sig. Det första jag byggde var en väldigt enkel men stabil bänk med plats för upp till tre personer som sedan målades svart och fick dyna klädd i konstläder. Ett runt bord som redan fanns i rummet målades också svart och en fåtölj kläddes om för att passa övriga möbler.
Fortsättning följer..
Kommentarer
Trackback